Samen zijn wij het Grotius!

Openbaar voortgezet onderwijs Delft

Juniusstraat 8 | 2625 XZ Delft | tel. 015 - 8 000 000

EUROPE IN FOCUS

Het Grotius College, locatie Juniusstraat 8, doet mee aan het Comenius project "Europe in Focus". Dit project liep van september 2013 tot en met maart 2015.

Kijk voor meer informatie op deze website: http://europeinfocus.jimdo.com/

Verslag van een leerling (Brendan - 15 jaar)

Het Grotius College Delft ging met  6 leerlingen en 2 docenten naar Italië in samenwerking met het Comenius project.

Wat is het Comenius project?

Het Comeniusproject is een samenwerkingsproject tussen verschillende scholen van de Europese Unie.

De bedoeling van dit project is het bewustzijn van verschillende culturen en talen binnen Europa te  bevorderen. Door foto's, videoreportages, collages, brieven, e-mailberichten aan elkaar uit te wisselen, leren kinderen de levenswijze van hun leeftijdsgenoten in de  partnerscholen beter kennen.

Mijn ervaring en wat we gedaan hebben.

Samen met 5 andere klasgenoten en 2 docenten ben ik 5 dagen naar Italië geweest. We hebben heel veel gedaan. De eerste dag in Italië hadden we een dag vrij om bij te komen van een lange vermoeiende vlucht. Wij verbleven apart in gezinnen van de Italiaanse leerlingen die ook mee deden aan het Comenius project . Na goed uitgerust te zijn moesten we alweer om 8uur vertrekken en kregen we een kleine rondleiding van de school waar de Italiaanse leerlingen op zaten. Na de rondleiding moesten we werken aan onze internationale kalender. Hierna gingen we wandelen naar een hele oude Romeinse stadsmuur die ervoor was om buitenstaanders van andere landen die via de zee kwamen weg te houden van de stad. Nadat we een rondleiding kregen en er informatie over hadden gekregen gingen we naar een archeologisch museum waar ze allemaal resten en oude beelden gevonden hadden vlakbij de muur. De volgende dag hadden we een excursie naar de vulkaan Etna. Voordat we naar de vulkaan zelf gingen, bezochten we eerst een museum. In dit museum kregen we allemaal informatie over vulkanen en over de vulkaan Etna. Vervolgens gingen we naar de vulkaan zelf. Op de vulkaan was het heel spannend omdat het heel erg hard waaide waardoor het net voelde alsof je eraf kon vliegen! Het was een lange dag.

De volgende ochtend moesten we weer naar school om onze kalender af te maken. Toen we hiermee klaar waren hadden we de rest van de dag vrij. We besloten om met de Italianen en Duitsers naar het strand te gaan, wat heel leuk was! Na ons leuke dagje hadden we in de avond ons afscheidsdiner. De vijfde dag was alweer onze laatste dag, die dag waren we nog met de Grotius groep naar het strand gegaan en om 7 uur ’s avonds namen we het vliegtuig richting Amsterdam.

Het was een hele leuke ervaring om een ander land te bezoeken en om bij een Italiaans gezin te slapen, wij hebben hier allemaal heel erg van genoten!